Okullarda Farkındalık Etkinlikleri
Okullarda
Farkındalık Etkinlikleri
Doğayı Keşfedin
Okullarda veya evlerinizde, aslında
dilediğiniz her yerde uygulayabileceğiniz basit bir egzersizdir.Çocuklarla
bahçeye çıkabilir, mümkünse onlarla çimlerin üstüne uzanarak gökyüzüne
bakabilirsiniz. Hepsine sessiz olmasını öğütleyerek yönerge verebilir ya da
diyalog ile çalışma yapabilirsiniz. Çocuklar ne görüyor? Ne duyuyor? Neyi
Hissediyor? O an neyin kokusu burunlarına geliyor? Nefeslerini duyabiliyorlar
mı? Uzaktan gelen kuşun sesinin farkındalar mı? Bulutların gökyüzünden nasıl
gelip geçtiğini fark etmelerini sağlamalısınız. Akıllarına gelen her
düşüncenin, her duygunun, her anın da böyle olduğunu fark etmelerini sağlayacak
bu farkındalık sürecini ara ara tekrarlayabilir veya çeşitlendirebilirsiniz.
Yerden aldığınız bir çakıl taşını tek tek inceleyip, detaylarıyla tartışmak
bile mindfulness etkinliği olarak tanımlanabilir. Çünkü yaşam ve farkındalık
doğada, içimizde ve en önemlisi deneyimde saklıdır.
Nefes Hep Seninle
Mindfulness’ın temelinde yer alan
farkındalık nefes farkındalığıdır. MBSR çalışmasının ilk aşamaları da nefes ve
duyu farkındalığı ile adımlanır. Çocuklarla beden taraması veya nefes
farkındalığı çalışması yapmak uzman olmayanlar için yorucu olabilir. Ancak
küçük mindfulness
egzersizleri imkansız değil. 5 yaş itibarıyla, çocuğun yaşı
kadar dakika süresince çocuklarla farkındalık
meditasyonu veya odaklanma çalışmalarına başlanabilir. Çocuğun
gözlerini kapamasını ve bir elini göğsünün, diğerini karnının üstüne koymasını
ve nefes alıp verirken nasıl inip kalktığını fark etmesini sağlayın. Eğer
odaklanmada zorluk çekilirse, bir balon şişirerek, indirerek nefesi
somutlaştırabilir, bir pipet yardımı ile yere attığınız kağıt parçalarını
üfleyerek uçuşmasını gözlemleyebilirsiniz. Çalışma nefesin varlığını, her an
yanımızda olduğunu fark etmek için ilk adım olabilir. Çocuklarla farklı
zamanlarda, heyecanlandıklarında, yorulduklarında, öfkeli anlarında nefesin
nasıl değiştiğini deneyimleyebilirsiniz. Bu deneyim onlara yavaş yavaş nefesle
sakinleşmeyi, nefesi dinlemeyi ve nefes ile rahatlamayı öğretmenin basamağı
olacaktır.
Bulmaca mı Dediniz?
Bulmacaları her çocuk sever.
Okullarda mindfulness
nedir konulu çalışma için duyuları tek tek
oyunlaştırabilirsiniz. Örneğin onlara şeker dağıtabilir ve burunlarını
kapatarak şekeri ağızlarına atmalarını söyleyebilirsiniz. Eğer burunları koku
almıyorsa, şekerin tadını da ayırt edemezler. Kokunun farkındalığı için
çocukların seveceği ve ilginç olan bu çalışmanın ardından onlara kahve gibi
keskin kokuları gözleri kapalıyken koklatabilir ve ne olduğunu tahmin
etmelerini isteyebilirsiniz. Bir ağacın kabuğuna veya pamuğa dokunmaları da
egzersize eklenebilir. Bu çalışma, duyu farkındalığı için onlara yeni bir bakış
kazandırır. Her an hayatlarında olan şeyleri nasıl da fark etmediklerini anladıklarında,
keşiflere daha açık olmaları mümkün olabilir
Masa Oyunları ile Farkındalık
Bilinen masa oyunlarını çocuklarla bir
mindfulness çalışmasına dönüştürebilirsiniz. Jenga
mindfulness aracı olabilir desek inanır mısınız? Yazımızda
jenga ile neler yapılır okuyabilirsiniz. Biz sizlere mikado çubuklarıyla
yapılacaklardan bahsetmek istiyoruz. Mikado çubuklarıyla oyun oynamanın kuralı
basittir, çubukları yere rastgele dağıtıp sonra diğerlerini hareket ettirmeden
toplamaya çalışırsınız. Bu da bir mindfulness deneyimi haline gelebilir.
·
Çubukların yere düştüğündeki konumlarını,
üzerindeki desenleri, temas noktalarını görme farkındalığı için araç
edinebilirsiniz.
·
Dokunduğunuzda çubuğun diğerlerine olan
etkilerini fark etmek diğer odak nesnesini oluşturabilir.
·
Bir sonraki hamleyi seçmek, karar sürecini
mindful bir şekilde yönetebilmeyi sağlayabilir. Ayrıca oyun sırasında ortaya
çıkan yargılar, düşünceler ve duygusal süreçler farkındalık için
kullanılabilir.
Basit masa oyunları, oyun için yaşı
uygun olan çocuklarla beraber okullarda, evlerde rahatlıkla kullanılabilir.
Özellikle baş başa dikkat çalışmalarında onlardan yararlanabilirsiniz.
Eleştirmek Yerine Anlayın
Çocuklarla bilinçli farkındalık
çalışmaları için örnekler verirken asıl bilincin ebeveyn ve öğretmenlerin
farkındalık edinmesi ile olabileceğini hatırlatmalıyız. Sürekli eleştirilen ve
hataları altında ezilen bir çocuğun duygularına odaklanmasını beklemek zordur
hatta o eleştiriler gelecekte, bir yetişkin bile olduğunda çocuğun duyguları
ile arasına duvar örmesine neden olabilir. Kendisine karşı anlayış, nezaket ve
şefkat gösteremeyen bir birey, çocuk veya yetişkin olsun, duygu farkındalığında
oldukça zorlanır. Bu nedenle çocuklara yaklaşırken şunu aklınızda tutmalısınız.
Çocuk bir hata veya yapmaması gereken bir şey yaptığında ona düşünmeden kızmak
yerine karşısına geçip sabırla konuşmalısınız. Bu davranışın sizde uyandırdığı
etkiyi değil, onun bu davranış sürecinde hissettiği duygularını ifade
ettiğinizde çocuğun da kendi duygularına yaklaşmasını sağlayabilirsiniz.
“Sinirlenmiş olmalısın.” “Bu konu seni biraz öfkelendirdi sanırım” veya
“Anladığım kadarıyla üzgünsün.” “Mutlu olduğunu görüyorum” gibi onun
duygularını aynalayan sözlerle farkındalık kazanmasına yardımcı olabilirsiniz.
Unutmamalısınız bilinçli farkındalık bir yaşam şekli ve siz ne kadar
farkındalığı yüksek olursanız, çocuklarınız da, öğrencileriniz de ancak o kadar
farkındalık edinebilir. Bilinçli farkındalığın ilk adımı duyu, duygu ve
düşünceleri farkına varmak ve ikinci adımı gelen her neyse onu açık bir kalp ve
zihinle kabul edebilmektir. Eleştirmek yerine yargısızca kendini kabul
edebilmek bilinçli farkındalığın bir parçasıdır. Mindfulness
ne demek işte bu tip küçük çalışmalarla çocuklara
öğretebilirsiniz.
Erken çocukluk çağında mindfulness uygulamaları:
Mindful Nefes Egzersizi:
Bu aktivite için çocuklar
ayakta durabilir ya da oturabilir. Ellerini göbek deliğinin üzerine koyarlar.
Gözlerini kapatmalı ya da ellerine bakmalıdırlar. Üçe kadar sayarak derin bir
nefes alırlar ve üçe kadar sayarak yavaşça nefes verirler. Nefes alma verme
esnasında neler olduğuna dikkat etmelerini isteyin. Ellerin hareket ediyor mu?
Hava ciğerlerine doluyor mu? Havanın burnundan içeri girişini hissedebiliyor
musun? Peki çıkışını hissedebiliyor musun? Hava içeri girerken daha soğuk,
dışarı çıkarken daha ılık mı? Aradaki ısı farkını hissedebiliyor musun?
Nefesinin sesini duyabiliyor musun? Nefesinin sesi neye benziyor?
(Body Scan) Bedenini Tarama Egzersizi:
Çocuklar yere yatar. Gözleri
kapalıdır ya da kapalı ortamdaysa tavana, dışarıdaysa gökyüzüne bakmaları
istenir. Ayaklardan başlayarak yukarıya doğru bedenlerini taramaları,
hissetmeleri istenir. Her bölgeye 5-10 sn dikkatle bakmaları istenir.
Bu bölge nasıl hissediyor?
Sıcak mı, soğuk mu? Gevşek mi, sıkışık mı? Bu bölgenin yerle ilişkisi nasıl?
Her yeri mi değiyor, bir kısmı mı? Neresi değiyor? Bu bölümün kıyafetlerle
ilişkisi nasıl? Nasıl hissediyor?
Sırayla ilerle ayaklar, topuk,
bacak, diz, kalça, sırt, omuzlar, boyun, kafa
Sonra bu deneyim hakkında
sırayla konuşun.
Mindful Adımlar Egzersizi:
Açık havada yapılması daha
uygundur. Ayakkabıları çıkarın. Kesici, delici şeyler olmamasına özen gösterin.
Yürüme alanı temiz olsun. Her çocuk için 5-6 adım atıp geri döneceği bir alan
belirleyin. Birbirlerinin yürümesine engel olmayacak şekilde ayarlayın. Üçe
kadar sayarak derin nefes alıp, üçe kadar sayarak nefes verecek şekilde
yürümeye başlayın. Yürürken dikkatini nefesine ve bedenine ver. Adım attığında
ayağının hangi kısmı önce yere değiyor? Bugün bedenini nasıl hissediyorsun?
Ağır mı, hafif mi? Nasıl yürüyorsun? Bedenin dik mi? Kambur mu? Sırtın nasıl
duruyor? Yürüyüşünü değiştirmeden bedeninin doğal yürüyüşünü hissetmeye çalış.
Dikkatini buna ver. Yürümeye devam et. Sonra bu deneyim hakkında konuş.
Kalbine kulak ver egzersizi:
Elini ya da parmaklarını
nabzını hissedecek şekilde boynunun kenarına, bileğinin ya da kalbinin üzerine
koy. Gözlerini kapa. Kalbinin nasıl attığını hissetmeye çalış. Yavaş mı, hızlı
mı? Duygularına bak. Heyecanlı mısın, sakin mi? Gergin misin? Korkuyor musun?
Kalp atış hızının duygularınla ilgisi var mı? Fark etmeye çalış. Ayağa kalk ve
on kez olduğun yerde zıpla. Kalbin şimdi nasıl atıyor? Değişiklik var mı?
Gözlerini kapa. Kalp atışların normale dönene kadar dikkatini kalp atışlarına
ver.
Tibet çanı dinleme egzersizi:
Tibet çanını çalın. Çocuklara
çalan zil sesinin titreşimini dikkatle ve sessizce dinlemelerini söyleyin.
Çanın titreşimini daha fazla duyamadıklarında ellerini kaldırmalarını söyleyin.
Zil sesi durduktan sonra bir dakika boyunca sessiz kalmalarını ve neler
duyduklarına dikkat etmelerini söyleyin. Sonra çemberde toplanın ve sırayla bu
deneyim hakkında konuşun. Bu alıştırma çocukların deneyimleri hakkında
birbirleriyle konuşmalarına olanak sağladığı için eğlenceli ve heyecanlı olduğu
kadar onları şimdi, şu anda yaşadıklarını fark etmeleri, algılarının açılması
konularında da yardımcı olur.
Nefes Arkadaşım Alıştırması:
Çocuklara pelüş bir hayvan ya
da başka bir küçük obje verin. Oda uygun ise çocukların yere yatmasını ve pelüş
hayvanı karınlarının üzerine koymalarını söyleyin. Bir dakika sessiz
kalmalarını ve nefeslerine odaklanmalarını ve nefes arkadaşlarının inip
kalktığını fark etmelerini sağlayın. Bu esnada başka neler olduğunu fark
etmeleri için teşvik edin. Alıştırma sırasında zihinlerine bir başka düşünce
gelirse, bu düşünceyi bir baloncuk gibi hayal etmelerini ve uçup gitmesini
izlemelerini söyleyin
Kitap Önerileri
Mindfullnes Şimdi ve Burada= Doç.
Dr. Zümra Atalay
Mindfulness= Doç. Dr. Zümra Atalay
Yeni Başlayanlar İçin
Farkındalık=Jon Kabat
Zınn
Mındfullnes=Mark Williams ve Danny
Penman
Öğretmenler İçin Farkındalık=Patricia A.Jonnings
Mindfullnes Bilinçli Farkındalık=Derya Bayram/Didem Turgut Çönkü
Öz Şefkatli Farkındalık=Christopher K.Germer
Yorumlar
Yorum Gönder