ANAOKULU GERİDÖNÜŞÜM ETKİNLİK PLANI

 


ÖĞRETMENLİK UYGULAMISI-I DERSİ GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI FORMU (EK-2)

Öğretmen Adayı:


Öğretim yılı ve dönemi:

2020-2021 BAHAR

Aylık yaş grubu:

48-60 ay /10 kişi

Fakülte No: 

Uygulama Anaokulu: 

Etkinlik Adı:

 GERİ DÖNÜŞÜM

Etkinlik Türü: Bütünleştirilmiş etkinlik, Türkçe- sanat-drama -hareket

Uygulama Şekli: BÜYÜK GRUP

 

Güne Başlama: Çocuklar ile beraber belirlenen toplanma alanında “ el ele tutuşalım. Halkaya karışalım şarkısı eşliğinde daire oluşturulur ve oturulur. Bu sayede bugün okula kimlerin gelip kimlerin gelmediği konuşulur. Bugün haftanın hangi günü olduğu, havanın nasıl olduğu konuşularak çocukların o gün kendilerini nasıl hissettikleri sorulur.  Okuldan ayrıldıkları zamanda neler yaptıkları sorularak konuşmaya teşvik edilir. Bugün yapılacak olan etkinliğe hazırlık amacıyla ÇEVKO nun (çocuklar için) geri dönüşüm videosu izletilir. (https://youtu.be/ipBh4t4bWak)

 

Genel Değerlendirme (Çocuk, Program ve Öğretmen Açısından):

Öğretmen: sınıfa hakimiyetini ve anlaşılabilir olma düzeyini gözden geçirebilir.

Program açısından: hedeflenen kazanım ve göstergeler ve kavramlara ulaşıldı.

Çocuk: sosyal hayatta kullanılan bir sembolün anlamını kavradı ve olumlu çevre tutumu kazandı.

 

Kazanım ve Göstergeler:

Bilişsel gelişim:

Kazanım 1. Nesne/durum/ olaya dikkatini verir.

Kazanım5. Nesne veya varlıkları gözlemler.(göstergeleri: nesne/ varlığın kullanım amaçlarını söyler.)

Kazanım 10. Görsel materyalleri okur.

Motor gelişim

Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri yapar.

 

Öğrenme Süreci:

 

*      Öğretmen bir gün öncesinden çocukların ailelerine iletmeleri için notlar hazırlar. Bu notta “Sayın Veli, .……’nin, yarın yapacağımız bir etkinlik için okula gelirken atık olarak kullanılabilecek geri dönüşümü sağlanan materyaller (plastik bir eşya, pet şişe, karton kutu, kullanılmış kâğıt vb.) getirmesi gerekmektedir. Getirilecek atık materyalleri çocuğunuz ile birlikte seçip materyallerin temiz ve çocuklara zarar vermeyecek bir malzeme olmasına dikkat edilmelidir. Teşekkürler.” yazar. Bu notları ailelerine vermeleri için çocuklara verir.

*      Öğretmen çocuklar tarafından sınıfa getirilen atık materyalleri bir köşede biriktirir. Sınıfa getirdiği geri dönüşüm logosunu çocukların görebileceği bir yere asar.

*      Geri dönüşüm sembolü gösterilerek çocukların dikkati çekilir. Bu sembolün anlamı ne olabilir? Daha önce gördünüz mü? Nerelerde gördünüz? sorularıyla çocukların fikirleri alınır ve geri dönüşüm sembolü olduğu açıklanır.

*      Üzerinde bu sembolü gördüğümüz ambalajların çöp olmadığı, geri dönüşüm fabrikalarına gönderilerek yeniden kullanabilen atıklar olduğu söylenir. Bu atıkların yeniden kullanılmasını sağlamanın önemli bir sorumluluk olduğuna, bu sayede ülkemizin enerji kaynaklarını koruduğumuza vurgu yapılır.

*      Önceden sınıfa getirilen farklı türdeki boş ambalajlar çocuklara gösterilir. Üzerindeki geri dönüşüm işaretini bulmaları ve ambalajları incelemeleri istenir.

*      Ambalaj atıklarını yapıldığı malzemeye göre ayrı ayrı biriktirmeyi sağlayan atık kutularının görseline dikkat çekilir. Mavi kutunun kağıt, sarı kutunun plastik, yeşil kutunun ise cam atıkları biriktirmek için kullanıldığı söylenir.

*      Çocuklar üç gruba ayrılır. Gruplara, geri dönüşüm şablonu ve karton kutular verilerek kâğıt atık, cam atık, plastik atık kutusu hazırlayacakları söylenir.

*      Geri dönüşüm sembolleri atık türünün rengine uygun olarak boyanır ve kutulara yapıştırılır. Çocuklar kutularını istedikleri resimleri yaparak süslerler.

*      Çocuklarla oyun oynanacağını söyler ve nasıl oynayacaklarını anlatır.

*      Çocukları üç gruba ayırır ve her gruptan toplamayı istedikleri atık malzemeye karar vermelerini ister. Örneğin, bir grup kâğıt, bir grup cam, diğer grup ise plastik malzemeleri seçer ve toplar.

*      Öğretmen daha önceden çöp poşetine toplanmış tüm atıkları sınıfın ortasında bir naylonun üzerine döker. Çocuklardan atıklar arasından kendi grubunun toplaması gereken malzemeyi seçerek uygun kutuya atmasını ister. Müzik eşliğinde süreci başlatır.

*      Müzik durduğunda gruplar topladıkları atık kutularının yanında dururlar. Her grubun topladığı materyaller tek tek sayılır ve belirlenen geri dönüşüm kutularının üzerindeki görselle eşleştirilerek doğru materyalleri toplayıp toplamadıkları kontrol edilir. Bu işlem her üç grup için de yapıldığında etkinlik sonlandırılır. Tüm gruplara atıkları ayırdıkları için teşekkür edilir ve gruplar alkışlanır.

 

Materyal: Geri dönüşüm logosu, çeşitli atıklar, 3 adet büyük boy karton kutu

Sözcük ve Kavramlar: geri dönüşüm

 

Değerlendirme: çocukların duvarın dibinde dizilmiş olarak bulunan minderler oturmaları sağlanarak.  sağlanarak,

Sar, sar, sar. Ne var orada?

Bir tırtıl yürür, işte yollarda

Sar, sar sar. Ne var orada?

Bir tavşan çıktı işte karşıma.

 Sar, sar, sar. Ne var orada?

Bir kedi çıktı, işte karşıma.

Sar, sar, sar. Ne var orada?

Bir kartal uçar, işte havada.

Sar, sar, sar. Ne var orada?

Bir kaplan geldi, oynamaya.

 

Ø  Parmak oyunu oynanır. öğretmen, çocuklara drama etkinliği yapacaklarını ve sağ baştan 5 kişi seçeceğini diğer 5 kişinin izleyici olacağını söyler. Drama bir kez oynandıktan sonra izleyicilerin ve oyuncuların yer değiştireceğini de söyler.

Ø  Kağıt, pet şişe, cam şişe, güneş ve çöp kutusu resimleri; ile boyuna asılan ipli kartlar oluşturulur.

Ø  Burada kullanılacak drama yaratıcı dramadır ve öğretmen, önce öykünün yarısını okuyarak çocukların olay örgüsünü anlamaları sağlanır. Canlandırılan öyküde diyaloglar ve öykünün devamı (öğretmen rehberliğinde) çocukların yaratıcı düşüncesine bırakılır.    

 

 

 

 

DRAMA METNİ:

Güneşli bir ilkbahar günüydü. Güneş, etrafına gülümseyerek parlıyordu. Çöp kutusu, tatlı uykusundan uyandığında ayağının önünde bir şeyler olduğunu fark etti. Eğilip, aşağıya baktığında; bir cam şişe, bir kağıt ve bir plastik su şişesi olduğunu gördü. Bunlar ağlıyordu.

 Çöp kutusu” neden ağlıyorsun?” diye sordu.

Kağıt: “çünkü bizi kullanıp buraya attılar.”

Cam şişe: “bakın! işte çöp kadar değerimiz yok.”

Plastik şişe: “duruun! Aklıma bir şey geldi” diyerek çöp kutusuna döndü ve “ bizi de yanına alır mısın? Diye sordu.

Çöp kutusu: (öğretmen çöp kutusuna “ yanına gelmek istiyorlar. sence yanına gelebilirler mi? Diye sorar.) sonraki dyaloglar ve hikayenin devamı çocukların yaratıcılığına bırakılır.

 

Ø  Bu etkinlikte beklenti; çocukların konuyu geri dönüşüme getirmeleridir.  Öğretmen, çocukların konuyu ne kadar kavradığını gözlemler ve süreçte rehberlik edecek sorular sorar. Örneğin çöp kutusu kağıda “sen benim yanıma gelemezsin” tepkisini verirse öğretmen “neden gelemeyeceğini de açıkla lütfen.” Ya da nereye gitmesi gerektiğini sorar, ya da gittiği yerde ona ne olacağını sorar, veya kağıt rolündeki çocuğun bunu sormasına teşvik eder.

Aile Katılımı:  aileye, evde küçük  pet şişe ile marakas yapmaları önerilebilir.

Malzemeler: pet şişe   (0.5 lt yada 0.3 lt), peçete rulosu, renkli bant, boya (sulu, guaj, yada parmak boyası olabilir.), ses çıkarabilecek bir avuç kuru tahıl(fasulye, pirinç, mercimek, nohut v.s)

Pirinçler şişenin içine koyularak kapağı kapatılır. Boya ile şişenin dışı boyanır. Peçete rulosu boyuna kesilip daraltılarak kapak kısmına bant ile yapıştırılır.(tutma yeri yapılır.)

·        Ailenin imkanı olursa çocukla birlikte geri dönüşüm tesislerini ziyaret etmesi ve gözlemlemesi önerilebilir.

 

Uyarlama: Sınıfta dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) riski olan bir çocuk varsa, yapılan etkinliklere katılmasını sağlamak amacıyla yönergeler basitleştirilebilir veya örneğin şarkı, çocuğun ilgisini çekiyorsa anlatılan konu (elverişli bir konu ise )şarkılaştırılabilir ya da bütün çocukların en sevdiği şarkıya uyarlanabilir. Örneğin; kardam adam şarkısı için: geri dönüşüm yapalım, kağıtları maviye atalım, plastiği unutmayalım v.s

Güvenlik Önlemleri:  hareketli etkinlikler yapılırken öncelikle yerde çocukların ayaklarının takılabileceği materyallerin kalmamasına özen gösterilmelidir. Çocukların çarpabileceği materyaller kenara alınarak hareket alanları genişletilmelidir.

Uygulama Öğretmeni

Ad-Soyad

                                                               

 

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HALİDE NUSRET ZORLUTUNA: BENİM KÜÇÜK DOSTLARIM KİTAP ANALİZİ

OKUL ÖNCESİ GENİŞ- DAR KAVRAMI ETKİNLİK PLANI

Anaokulu tanışma etkinliği / İlk hafta etkinliği